هیدروژن و هوش مصنوعی دو عامل کلیدی برای گذار انرژی


🏼انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران/ ستصا-مریم خزاعی

 

گفت ‏و گو با مدیرعامل شرکت زیمنس انرژی -  دسامبر 2023

 

یکی از شرکت ‏های زیرمجموعه زیمنس، شرکت Siemens Energy  است. در خلال برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل با عنوان COP28 در دوبی، گفت‏ وگویی با آقای Siersdorfer مدیرعامل بخش خاورمیانه این شرکت انجام شد. ایشان ضمن اشاره به فعالیت ‏ها و ابتکارت انجام شده، دستاوردهای شرکت در این کنفرانس را مورد بحث قرار داده و بر نقش حیاتی خاورمیانه در گذار انرژی به دلیل منابع انرژی تجدیدپذیر فراوان آن تاکید کرده است. برخی از نکات مهم این گفت ‏و گو عبارتند از:

  • این شرکت دفتر جدید خود را از آگوست 2023 در شهر دوبی با میزبانی بیش از 700 نفر کارکنان، با هدف تمرکزدهی بیشتر به فعالیت‏ های قابل انجام در منطقه خاورمیانه، ایجاد کرده است.
  • نشستی با شرکت بیش از 60 مدیرعامل از شرکت ‏های مهم جهان با عنوان اتحاد برای کربن‏ زدایی صنعت برگزار شد که طی آن همه شرکت ها متعهد شدند تا در مجموع 50 میلیارددلار سرمایه ‏گذاری کنند تا میزان انتشار کربن در صنایع خود را تا سال 2030 به میزان 50 درصد کاهش دهند.
  • با توجه به نقش کلیدی گذار انرژی در منطقه خاورمیانه، انرژی سبز محور اصلی را در این منطقه ایفا خواهد کرد. بسیاری از کشورها متعهد به کاهش انتشار کربن هستند. در میان اقتصادهای خاورمیانه کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی در خط مقدم قرار دارند که به ترتیب متعهد به کاهش 50 درصدی و 44 درصدی کربن تا سال 2050 شده ‏اند.
  • یکی از فناوری‏ های نوظهور و مخرب در حوزه انرژی، فناوری تولید هیدروژن است که در مراحل ابتدایی است و  بسیاری از کشورها روی آن کار می کنند. در این حوزه پروژه های بزرگی در کشورهای عربستان سعودی، عمان و امارات متحده عربی در حال انجام است که می ‏تواند موجب تبدیل این منطقه به تامین کننده انرژی سبز برای سایر مناطق جهان در آینده شود.
  • فناوری مهم دیگر، هوش مصنوعی است که استفاده از آن در حوزه انرژی در حال گسترش است. یکی از نمونه های عینی آن، استفاده از فناوری هوش مصنوعی در توربین‏ ها در سازمان برق و آب شهر دوبی در امارات است که باعث کاهش 4 درصدی مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شده است.
  • دورشدن از صنایع متکی بر سوخت‏ های فسیلی  و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و فناوری های آینده، زمان بر است و صرفا از طریق گفتگو محقق نمی شود. می باید همه کشورها در این موضوع متعهد شوند و برای نیل به یک هدف مشترک تلاش کنند. علاوه بر این، باید وضعیت اقتصادها را نیز شناسایی و بررسی کرد و به آنها فرصت داد تا در این تحول شرکت کنند.
  • کشورها در حال افزایش انرژی های تجدیدپذیر هستند. فناوری هسته‌ای نیز دوباره نقش بالقوه‌ ای در آینده بازی می‌کند و بسیاری از کشورها در این حوزه نیز متعهد شده ‏اند.  
  • تامین هدف گذار انرژی تا سال 2050 به حدود 150 تریلیون دلار هزینه نیاز خواهد داشت که رقم بسیار بزرگی است و نیازمند تلاش همه کشورهاست.  

 

1402/09/22
نویسنده : مدیریت | بازدید : 225 نفر
کمیسیون های تخصصی کمیته اجرایی کارگروه ها

آخرین خبرها

تجارت شرکت ‏های دانش بنیان در سال 1402

گمرک ایران آماری را در رابطه با وضعیت تجارت شرکت‏ های دانش بنیان در سال 1402 منتشر کرد.

بازدید : 26
1403/02/29

مناقصه ترکمنستان ساخت کارخانه تولید آمونیاک و اوره

Construction of Ammonia and Urea production plant

بازدید : 52
1403/02/26

اظهارات معاونان ارزی و بین الملل بانک مرکزی ایران - 24 اردیبهشت 1403

توسعه استفاده از ارز اشخاص، عرضه گواهی امتیاز صادراتی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به عنوان ابزاری برای تشویق صادرات، تفکیک سیاست تجاری از سیاست ارزی، عملیاتی شدن ابزار «ریال آفشور/ریال برون مرزی » با روسیه و انجام اقدام مشابه برای کشورهای عراق و افغانستان ...

بازدید : 52
1403/02/25

مناقصه پمپ شناور - کنسرسیوم خزر- ترکمنستان

مناقصه خرید پمپ شناور توسط ترکمنستان

بازدید : 60
1403/02/24

نحوه حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های خارجی

صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای توسعه بازار صادراتی و گسترش همکاری‌های فناورانه بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به حمایت از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های معتبر خارجی می‏کند...

بازدید : 70
1403/02/24

آیین‌نامه حمایتی کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق منتشر شد

این حمایت‌ها که توسط سازمان توسعه همکاری‌ های علمی و فناورانه بین ‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ارائه می‌‏شود...

بازدید : 48
1403/02/24

تلفن : 88342600 , 88348113
فکس : 88345639

آدرس : تهران، بلوار کریم خان زند، بین ایرانشهر و خردمند جنوبی، پلاک 102، طبقه 6شرقی، کد پستی:1584774847
ساعت کاری : شنبه الی سه شنبه ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر (چهارشنبه 8 صبح الی 4 بعد از ظهر)

ارسال ایمیل

ما را دنبال کنید ...

طراحی و اجرا : ارتعاش گستر ایرانیان