بودجه 99 و بخش خصوصی


در مورد بودجه سال 1399 و مسائل آن، بخش خصوصی مطالب زیادی را منتشر و انتقادات زیادی درباره آن ارائه کرده است. دولت قبل از ارائه بودجه به مجلس مشاوره‌ای با بخش خصوصی نداشته و پس از این هم مشخص نیست که مجلس در روند تصویب بودجه تا چه اندازه به انتقادهای بخش خصوصی توجه کند.

با این حال دو موضوع در بودجه تاثیر بیشتری بر بخش خصوصی نسبت به سایر موارد دارد. موضوع اول بحث مالیات‌ها و موضوع دوم بحث ارز 4200 تومانی است که در خصوص هر کدام موارد و مسائلی قابل طرح و بررسی است.

مالیات اشخاص حقوقی

درآمد هشت ماهه دولت بابت مالیات اشخاص حقوقی مربوط به سال 98 کمی بیشتر از 50 درصد از کل قانون بودجه 98 بوده که این نشان از ضعف دولت از دریافت مالیات دارد، با این اوصاف در لایحه بودجه سال 99 مالیات بر اشخاص حقوقی به میزان 20 درصد افزایش پیدا کرده است. این میزان افزایش محقق نخواهد شد زیرا رکود موجود در بازار باعث می‌شود شرکت‌ها یا رشد منفی داشته باشند یا در بهترین حالت درجا بزنند.

 سیاست‌های دولت در حوزه تجارت خارجی منجر به کاهش شدید واردات و صادرات در سال آینده خواهد شد، افزایش صعودی قیمت ارز باعث عدم ثبات بازار و در پی آن زیان شرکت‌ها خواهد شد، در بعضی موارد خاص مثل بخشنامه مربوط به سقف واردات معادل سال قبل دولت به صورت مشخص وضعی ایجاد کرده که مستقیماً باعث می‌شود شرکت‌های حوزه واردات رشد نداشته باشند. همچنین اوضاع و شرایط تولید خوب نیست و احتمالا در سال آینده اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند شرایط تولید از شرایط امروز بدتر خواهد بود و با توجه به اینکه موضوع حمایت از تولید بحث اول کشور است شاید با دریافت بیشتر مالیات شرایط را برای تولیدکننده سخت‌تر کنیم.

با این شرایط دولت چگونه توقع دارد که 20 درصد مالیات بیشتری دریافت کند؟ دولت باید تمرکز خود را بر دریافت مالیات از شرکت‌هایی کند که فرار مالیاتی دارند و نه از بخش خصوصی شناسنامه‌دار. هم‌چنین دولت می‌تواند بررسی دقیق‌تری برای دریافت مالیات از اصناف داشته باشد چرا که در حال حاضر مبالغ بسیار کمی در قبال فروش زیاد، بدون بررسی عملکرد و تنها بر مبنای درصدی اندک بیشتر از سال قبل از آنها دریافت می‌کند.

مالیات بر ثروت

لایحه دولت در خصوص اخذ مالیات بر ثروت به نسبت سال قبل در حدود 68 درصد افزایش داشته، در حالی که در سال قبل‌تر تنها حدود 15 درصد افزایش یافته بود. حال باید دید که دولت برنامه خاصی در این زمینه دارد و مبلغ 68.765 میلیارد ریال قابل تحقق خواهد بود یا خیر. دریافت مالیات از ثروت نیاز به زیرساخت، برنامه و قانون دارد و ما در هر سه زمینه دارای مسائل زیادی هستیم.

مالیات بر واردات

درآمد دولت بابت مالیات بر واردات طی هشت ماه اول سال مبلغی در حدود 25 درصد بودجه 98 بوده که این نشان از کاهش شدید واردات در سال جاری است. کاهش در بخش واردات مواد اولیه، ضربه بزرگی به بخش تولید وارد آورده و باعث افزایش قیمت کالاها شده که زیان نهایی آن متوجه مردم شده است. در شرایط جنگ اقتصادی موجود دولت باید کمال همکاری را با واردکنندگان مواد اولیه‌ای که نیاز تولید داخل را فراهم می‌کند انجام دهد نه اینکه خود مانع ورود این نوع از کالاها شود. سیاست کاهش واردات در حوزه کالاهای به اصطلاح لوکس و کالاهایی که در داخل تولید نمی‌شود، شاید به بخش تولید داخل کمک کند اما رقابت را از بازار حذف می‌کند. در اکثر کشورهای دنیا روش کمک به تولید داخل، افزایش حقوق ورودی کالای وارداتی است؛ نه ممنوعیت واردات آن. با توجه به موارد فوق در صورتی که دولت سیاست خود در این حوزه را تغییر دهد می‌تواند درآمد بیشتری از این بخش داشته باشد.

ارز 4200 تومانی

بحث‌ها در خصوص سیاس ارز 4200 تومانی به ورطه تکرار افتاده است. با این همه کار تا جایی پیش رفته است که مقامات ارشد دولتی اعلام می‌کنند که این ارز فسادزاست اما تداوم آن را پیشنهاد می‌کنند.

تردیدی نیست که ارز 4200 تومانی باعث ایجاد رانت می‌شود، این رانت و یارانه ناعادلانه البته به جیب مصرف‌کننده نمی‌رود و سود آن را افراد دیگری می‌برند، این ارز باعث حمایت از تولید داخل نمی‌شود  و از قضا حمایت از واردات است؛ زیرا تولیدکننده مواد اولیه‌اش را با ارز آزاد یا نیمایی وارد می‌کند و واردکننده ارز با سوبسید دریافت می‌کند. این ارز و تخصیص آن باعث کُندی در روند واردات کالاهای اساسی شده و همچنین باعث رسوب این کالاها در گمرکات شده است.

با این همه امیدواریم مجلس با همکاری دولت به دور از جناح‌بندی‌های سیاسی و انتخاباتی، و با مشورت با پارلمان بخش خصوصی، اصلاحات بودجه را به ترتیبی لحاظ کنند که منافع مردم در نظر گرفته شود نه منافع رانت‌خواران.

 

1398/10/08
نویسنده : مدیریت | بازدید : 936 نفر
کمیسیون های تخصصی کمیته اجرایی کارگروه ها

آخرین خبرها

رونق صنعت تولید پمپ‏ های حرارتی در چین

به استناد گزارشی که در اواخر مارس 2024 توسط آژانس بین ‏المللی انرژی منتشرشد، طی دهه گذشته مصرف گرما در ساختمان‏ های چین با سرعتی فراتر از سایر کشورهای جهان افزایش یافته و همین امر موجب شده است تا بعد از امریکا، چین با تقاضایی بالغ بر 12 اگزاژول، به دومین بازار مهم مصرف انرژی برای گرمایش آب و محیط تبدیل شود و این موضوع به معنی استمرار افزایش استفاده از تجهیزات گرمایشی در چین خواهد بود....

بازدید : 30
1403/01/29

دستاوردهای گرایش به نزدیک‏ سپاری برای اقتصاد مکزیک

برای نخستین بار طی 20 سال اخیر، مکزیک بزرگترین صادرکننده کالا به امریکا شد. آخرین آمار وزارت بازرگانی امریکا حاکی از این است که در سال 2023 واردات امریکا از مکزیک با 4.6 درصد افزایش به 475.6 میلیارددلار رسید در حالی که واردات امریکا از چین با کاهش 20.3 درصدی حدود 427.2 میلیارددلار بود...

بازدید : 71
1403/01/27

کاهش سرعت افزایش تقاضای نفت در جهان

میزان افزایش تقاضای جهانی نفت در حال کاهش است و انتظار می‌رود در سال جاری به 1.2 میلیون بشکه در روز و در سال 2025 نیز به 1.1 میلیون بشکه در روز کاهش یابد...

بازدید : 83
1403/01/26

تحولات رشد اقتصادی از منظر اقلام هزینه نهایی

در این گزارش به طور خلاصه وضعیت تولید ناخالص داخلی از منظر اقلام هزینه نهایی و رشد آن طی بازه زمانی فصل نخست 1400 الی فصل پاییز 1402 با تاکید بر عوامل تعیین کننده رشد سرمایه‏ گذاری و اجزای آن مورد بررسی قرار گرفته است...

بازدید : 215
1403/01/21

تورم

به استناد داده ‏های مرکز آمار ایران، میانگین ساده تورم سالانه ایران طی سال‏ های 1398 الی 1402 نزدیک به 40 درصد ( 39.6 درصد) و طی سه سال اخیر (با کسب نرخ‏ هایی در بازه 40.2 الی 45.8 درصد) برابر با 42.2 درصد بوده است...

بازدید : 218
1403/01/18

وندورلیست شماره 149 ستصا

اسفند 1402

بازدید : 205
1402/12/28

تلفن : 88342600 , 88348113
فکس : 88345639

آدرس : تهران، بلوار کریم خان زند، بین ایرانشهر و خردمند جنوبی، پلاک 102، طبقه 6شرقی، کد پستی:1584774847
ساعت کاری : شنبه الی سه شنبه ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر (چهارشنبه 8 صبح الی 4 بعد از ظهر)

ارسال ایمیل

ما را دنبال کنید ...

طراحی و اجرا : ارتعاش گستر ایرانیان